Zadbany i regularnie serwisowany rower stanowi gwarancję udanej i przyjemnej jazdy. Wpływa to nie tylko na stan i żywotność sprzętu, ale także na wydajność napędu w czasie treningu i wizerunek rowerzysty – nic tak nie irytuje jak piszczący, nienasmarowany łańcuch. Jest to jeden z kluczowych elementów roweru wymagających regularnego smarowania, jednak nie tylko on potrzebuje troski i stosowania specjalistycznych specyfików. Co i czym należy smarować w rowerze?
Co wymaga regularnego smarowania w rowerze?
Wspomniany już łańcuch jest zdecydowanie najczęściej smarowanym elementem roweru w czasie jego eksploatacji. Każdy rowerzysta powinien być w stanie zadbać samodzielnie o jego stan. Pozostałe elementy wymagające smarowania wiążą się bardziej z zakresem prac serwisanta rowerowego, jednak z większością z nich osoby nieco zainteresowane działaniem roweru, czy ogólnie majsterkowaniem nie powinny mieć większego problemu. Obejmuje to praktycznie wszystkie elementy roweru, które się obracają, lub występuje między nimi tarcie podczas ruchu. Obracające się to te posiadające w swojej konstrukcji łożyska, jak np. piasty, stery, czy pedały. W nowoczesnych rowerach wyższej klasy częściej stosuje się tzw. łożyska maszynowe, gdzie posiadają one obudowę i zamiast smarowania wymienia się je na nowe w czasie eksploatacji, natomiast nadal szeroko stosowane tradycyjne łożyska kulkowe wymagają zastosowania nowego smaru w czasie ich serwisowania, który zapewni płynne działanie opartych o nie elementów.
Nieco bardziej skomplikowane jest smarowanie amortyzatorów rowerowych. Ich rozkładanie i wymiana smaru to czynności wymagające serwisowej wiedzy, natomiast w czasie użytkowania smaruje się także górne golenie (w przypadku przednich amortyzatorów) przystosowanymi do tego preparatami zabezpieczającymi i ułatwiającymi ich pracę. Część użytkowników smaruje także linki od przerzutek przy pomocy oliwki, co ma zmniejszyć ich tarcie o pancerz i poprawić płynność działania. W rowerach wykorzystuje się także smary i preparaty w celu zapobiegania zapiekania połączeń gwintowych. Szczególnie ważne jest to podczas instalowania pedałów, by łatwiejszy był ich późniejszy demontaż. Należy jednak pamiętać, że nie robi się tego przy dokręcaniu każdej śrubki w rowerze i warto zapoznać się z tym które połączenie tego wymaga. Smary rowerowe do różnych zastosowań można znaleźć na: https://iroman.pl/Smary-rowerowe-c54.
Czego nie smarować w rowerze?
Wiele elementów konstrukcji roweru wymaga użycia odpowiedniego środka smarującego, jednak nie jest to wskazane do każdej z części. Zdecydowanie największym błędem jest smarowanie powierzchni ciernych hamulców w celu eliminacji ich piszczenia, co powoduje wyraźną utratę siły hamowania. Nie smaruje się także zębatek by ułatwić na nich pracę łańcucha, gdyż powoduje to przyklejanie się dodatkowego brudu w czasie jazdy. Nie należy także smarować sztycy, czy kierownicy w celu ułatwienia ich regulacji, natomiast zaleca się stosowanie specjalnych past do zwiększenia tarcia przy połączeniach elementów z włókna węglowego.
Rodzaje smarów do łańcucha
Do smarowania łańcucha na rynku dostępnych jest szereg oliwek o różnym składzie i nieco innych właściwościach, a także smary na bazie wosku. Niezależnie od typu podstawowy cel ich stosowania jest taki sam, jednak podczas użytkowania od strony praktycznej różnią się one czasem utrzymywania na łańcuchu, łapaniem brudu, czy odpornością na wodę. W związku z ostatnią cechą rozróżnia się oliwki przeznaczone na warunki suche i mokre, które utrzymują się dłużej na łańcuchu podczas jazdy w deszczu. Niezależnie od wybranego typu bardzo ważny jest sposób smarowania łańcucha, na co istnieje także kilka metod, jednak warto trzymać się przede wszystkim zasady łańcucha nasmarowanego wewnątrz i suchego na zewnątrz, co zapewni jego najlepszą pracę i najmniejsze przyciąganie zabrudzeń. Wybierając odpowiedni preparat warto przede wszystkim decydować się na produkty znanych i polecanych producentów i zapoznać z jego właściwościami spełniającymi nasze oczekiwania.
Zostaw komentarz